Chat with us, powered by LiveChat
Expo Houten

‘Ik houd ‘mijn’ taxichauffeurs graag dicht bij me’

Intercedent Lonneke Kwakkernaat houdt nauw contact met ‘haar’ taxichauffeurs. Ook als ze al jarenlang voor Consolid werken. Of misschien juist dan. “Als er iets aan de hand is spreek je ze automatisch, maar het gaat er ook om de telefoon te pakken uit interesse. Gewoon om te weten hoe het met die chauffeur gaat.”

Een intercedent probeert elke dag mensen te verbinden aan werk. In het geval van Lonneke Kwakkernaat zijn dat haar taxichauffeurs. Maar Kwakkernaat doet meer. Zij besteedt ook juist veel tijd aan het onderhouden van haar contacten met de chauffeurs die al lang werken voor Consolid. “Het liefst spreek ik ze aan de telefoon, omdat je dan goed kunt bijpraten. Maar als dat niet lukt, stuur ik een e-mail”, vertelt zij. 

Zo kreeg zij John Samuels telefonisch niet te pakken. Tweeëneenhalf jaar geleden kwam hij solliciteren als taxichauffeur. Hij werd aangenomen bij Consolid en viel in de smaak bij opdrachtgever Munckhof. John rijdt in zijn Fiat Ducato asielzoekers vanuit een AZC naar een andere plek, schoolgaande kinderen van en naar school, senioren naar een afspraak of een groep gehandicapte sporters vanaf Schiphol naar het toernooi. Hij vindt het allemaal even leuk. “De afwisseling, het ontspannen rijden en de flexibiliteit vind ik heerlijk”, zo vertelt hij Lonneke per e-mail.

Beter leren kennen

“Waar het mij om gaat is dat een chauffeur die bij ons werkt, voelt dat we ook echt geïnteresseerd zijn in hem of haar”, vertelt Lonneke die nu ruim drie jaar intercedent is bij Consolid. “Dat we elkaar niet alleen spreken als er iets is of als je een vraag hebt, maar ook gewoon tussendoor. Dat is heel waardevol, omdat je de persoon zo nog beter leert kennen. Dan is er tijd en ruimte voor een ontspannen gesprek en oprechte interesse. Misschien is zijn privésituatie veranderd, heeft hij de zorg over een ziek familielid of in zijn vrije tijd iets interessants geleerd? In elk geval verheug ik me altijd erop om iemand te gaan bellen.”

De mail van Lonneke bevatte een aantal geïnteresseerde vragen aan het adres van John. Die gingen over het werk, maar ook over zijn privésituatie. Hoe het thuis gaat en of hij nog vakantieplannen had bijvoorbeeld. En of Lonneke hem nog ergens mee kon helpen. Het antwoord van John was een heel enthousiaste lange mail terug. Hij vertelt hoe blij hij is met zijn werk, dat hij veel extra rijdt in het weekend en dat hij nog graag lang voor Consolid wil blijven werken. Waarom? Omdat hij blij is met de aard van zijn werk, maar ook omdat zijn tweede huis in Indonesië pas in 2021 is afbetaald. Hij zette er een smiley achter.

Niet iets tijdelijks

Bij flexkrachten denk je al snel aan tijdelijk werk en tijdelijk personeel. Maar dat geldt zeker niet voor mensen die via Consolid werken. “Je kunt hier heel lang voor dezelfde opdrachtgever rijden als je wilt”, vertelt Lonneke. “We willen onze chauffeurs laten voelen dat ze belangrijk zijn, dat we het belangrijk vinden hoe het met ze gaat. En dat wij onze relatie met hen niet zien als iets tijdelijks. En dankzij ons contact kan ik snel schakelen als een chauffeur iets anders wil of ik heb een mooie nieuwe plek voor hem. Ik houd ‘mijn’ chauffeurs dichtbij mij en behoud ze graag voor Consolid.” En zij pakt weer de telefoon. Gemiddeld belt zij nu een tiental chauffeurs per dag om eens even bij te praten. “Hallo Tom, met Lonneke. Hoe is het met jou man?”

Tijdens Taxi Expo 2019 lopen de intercendeten van Consolid, herkenbaar aan hun kleding met logo, rond op de beursvloer om belangstellenden te woord te staan. De vakbeurs vindt plaats op donderdag 10 oktober in Expo Houten en is gratis toegankelijk voor iedereen die in de taxisector werkt of wil gaan werken.

Meer nieuws

‘Zorg voor juiste verwachtingen bij instromen nieuw doelgroepenvervoer’

Het bundelen van vervoersstromen is complex en uitdagend. In de regio Arnhem werd ervaring opgedaan met de instroom van jeugdhulp- en dagbestedingsvervoer in een regiecentrale die toen nog maar kort bestond. De belangrijkste lessen die daar werden geleerd: zorg voor een vooraf uitgewerkt beleid én voor realistische verwachtingen. De regiecentrale van vervoersysteem Avan stuurde vanaf… Lees verder ›

Workshop over zero emissie doelgroepenvervoer in de praktijk

Over uitstootvrij doelgroepenvervoer wordt veel gezegd en geschreven. Maar hoe geef je hier invulling aan? Tribus, PON, PitPoint en EV Consult belichten dit onderwerp vanuit alle invalshoeken. Tribus presenteert de businesscase zero emissie doelgroepenvervoer in samenwerking met PON, PitPoint en EV Consult. Doordat al deze partijen de zaak vanuit hun eigen perspectief bespreken, geeft de… Lees verder ›

Tribus lanceert twee innovaties voor de taxibranche

Tijdens de dertiende Taxi Expo-deelname op rij presenteert Tribus twee nieuwe producten: de lagevloerbus VW Civitas Economy en de volledige vernieuwde vloer TriflexAIR. Het bekende lagevloerbus-ontwerp Civitas Economy is doorontwikkeld op basis van een VW Crafter van 4 meter lang en 3 meter hoog. Het voertuig beschikt over acht zitplaatsen en één rolstoelplek en kan gereden… Lees verder ›