Chat with us, powered by LiveChat
Expo Houten

Afschaffing van de BPM-teruggave per 2020: taxibranche moet anticiperen

Per 1 januari 2020 is de afschaffing van de BPM-teruggave voor taxivervoer een feit. Voortaan is alleen nog BPM-voordeel te behalen als een taxi groen is. Taxivervoerders zien de nieuwe regeling met lede ogen aan. Snel handelen – aankopen naar voren halen én sneller afschrijven – lijkt voor veel taxivervoerders de beste remedie.

Het hangt al jaren als een donkere wolk boven de taxibranche: de afschaffing van de BPM-teruggave. In 2011 al wilde toenmalige staatssecretaris Frans Weekers af van de teruggaaf van de BPM voor taxivervoer. Onder luid protest uit de branche sneuvelde het plan, maar per 1 januari 2020 is afschaffing van de BPM-teruggave alsnog een feit. De regering zet in op een BPM-systeem op basis van vergroening. Hoe lager de CO2-uitstoot van de taxi of het taxibusje, hoe lager de BPM. Zo kunnen nul-emissieauto’s rekenen op een volledige vrijstelling van de BPM. Staatssecretaris van Financiën Menno Snel over de maatregel: “Zoals aangegeven wil het kabinet milieuvervuilend gedrag beprijzen en stelt daarom voor om de BPM-teruggaafregeling voor taxi’s en openbaar vervoer af te schaffen. Hierdoor komt de fiscale vergroenende prikkel voor nulemissie voertuigen meer tot zijn recht […].”

Kostenstijgingen
De aangepaste regeling klinkt logisch. Wie als taxi-ondernemer vergroent, profiteert. Toch is de taxibranche niet razend enthousiast. Zo vreest de KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer) voor flink hogere kosten voor taxi-ondernemers. Immers, de huidige BPM-teruggaaf voor een taxi-onderneming per voertuig varieert van enkele duizenden tot soms wel tienduizenden euro’s, afhankelijk van het type voertuig en het gewicht. En dat voordeel vervalt straks. Stichting Taxibelangen Nederland (STN) denkt dat na de afschaffing van de BPM-teruggave de taxichauffeur steeds minder voordelen heeft ten opzichte van particulieren. Bovendien hebben sommige taxibedrijven te maken met langlopende contracten. Even tussentijds de prijs aanpassen is er niet bij. Ook kleinere taxi-ondernemingen komen door de aangepaste regelgeving waarschijnlijk in het nauw.

Alternatief ontbreekt
Het valt nog te bezien of met de kabinetsplannen de beoogde resultaten worden behaald. Een rapport van Ecorys in opdracht van KNV laat zien dat naast de kostenstijging (de extra kosten op jaarbasis lopen op tot 58,7 miljoen euro) de milieu-impact beperkt is en dat de kwaliteit van zorgvervoer verder onder druk komt te staan. “De verwachting is dat vooral voertuigen in het zorgvervoer met kostenverhogingen ten gevolge van de afschaffing BPM-teruggaafregeling te maken krijgen. Dit betekent dat mensen die geïndiceerd zijn voor dit vervoer de effecten hiervan kunnen gaan ondervinden. Het is belangrijk te beseffen dat geïndiceerden in principe geen gebruik kunnen maken van andere vormen van collectief vervoer. Met andere woorden: zij hebben geen alternatief,” aldus het Ecorys-rapport uit april 2018.

Praktijkbezwaren
Een oplossing voor de taxibranche om de BPM-kosten te verlagen, zou kunnen liggen in de aanschaf van nul-emissievoertuigen, precies zoals het kabinet wenst. Want dan is er van BPM geen sprake. Als er al een geschikte elektrische rolstoelbus wordt gevonden, dan weegt het model vaak meer dan 3.500 kilo. Het batterijpakket is namelijk behoorlijk zwaar. Dat betekent dat alleen chauffeurs met een vrachtwagenrijbewijs (C of C1) achter het stuur mogen plaatsnemen. Een groot deel van het huidige chauffeursgilde met B-rijbewijs moet dus terug naar de schoolbanken. Een tijdrovend en kostbaar proces voor het vervoersbedrijf.

Nu nog profiteren
De beste remedie om nog te profiteren van de huidige regelgeving rondom BPM-teruggave is om de aanschaf van een taxi naar voren te halen. Dat onderschrijft ook het aangehaalde Ecorys-rapport:  “Ondernemers kunnen gaan anticiperen op de maatregel. In hoeverre dit mogelijk is en effect sorteert, is afhankelijk van het type vervoer. Er is hierbij onderscheid in zorgvervoer en taxivervoer. Een ondernemer kan anticiperen door nu nog nieuw materieel voor het taxivervoer aan te schaffen’’.

Gelukkig spelen aanbieders van taxi-modellen daar op in. Zo heeft ŠKODA, een populair merk onder kostenbewuste taxi-ondernemers, een aantrekkelijk aanbod met onder meer de ŠKODA Octavia Combi en de ŠKODA Superb Combi. Stuk voor stuk ruime, standaard zeer rijk uitgeruste modellen met een lage kilometerkostprijs en scherpe onderhoudskosten.

Dit artikel wordt u aangeboden door ŠKODA, dat als exposant aanwezig zal zijn op Taxi Expo 2019, op donderdag 10 oktober in Houten. Deelname aan de beurs en workshops is gratis voor mensen die werkzaam zijn bij taxibedrijven en overheden, dus meld je nu aan via onderstaande knop.

Registreren

Meer nieuws

Commissie van Aanbestedingsexperts brengt jaarlijks zo’n 40 adviezen uit

Een vervoerder die het niet eens is met het verloop of de uitkomst van een aanbesteding, kan een kort geding starten tegen de aanbestedende dienst. Maar dat kost niet alleen tijd en geld; er is ook de vrees dat het de relatie met potentiële opdrachtgevers schaadt. Sinds april 2013 kunnen partijen uit het contractvervoer daarom… Lees verder ›

Workshop over zero emissie doelgroepenvervoer in de praktijk

Over uitstootvrij doelgroepenvervoer wordt veel gezegd en geschreven. Maar hoe geef je hier invulling aan? Tribus, PON, PitPoint en EV Consult belichten dit onderwerp vanuit alle invalshoeken. Tribus presenteert de businesscase zero emissie doelgroepenvervoer in samenwerking met PON, PitPoint en EV Consult. Doordat al deze partijen de zaak vanuit hun eigen perspectief bespreken, geeft de… Lees verder ›

Volvo 90-serie in de schijnwerpers op Taxi Expo 2019

Niet de auto, maar de mens staat centraal bij Volvo Cars. Dat was zo tijdens de oprichting van het merk in 1927 en dat is nog steeds zo. De Volvo S90, V90 en XC90 zijn hierbij het toonbeeld van vooruitstrevend design, innovatieve technologieën en veiligheid. Tijdens Taxi Expo vraagt het automerk aandacht voor de 90-serie,… Lees verder ›