Chat with us, powered by LiveChat
Expo Houten

Den Haag stimuleert vraag en aanbod uitstootvrije taxi’s

De gemeente Den Haag werkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad. Ook de taxisector moet daar een bijdrage aan leveren door geleidelijk uitstootvrij te gaan rijden. Daarbij wordt zowel aan het aanbod van als de vraag naar emissievrij taxivervoer gewerkt. 

In 2030 wil de gemeente Den Haag voldoen aan de richtlijnen voor luchtkwaliteit van de wereldgezondheidsorganisatie WHO. Het beleid daarvoor bestaat uit meerdere maatregelen. De gemeente verduurzaamt het eigen wagenpark en vraagt in relevante aanbestedingen zo veel mogelijk naar de inzet van uitstootvrije voertuigen. Dat vertaalt zich onder meer in de 35 waterstoftaxi’s die Noot sinds kort gebruikt voor het wmo-vervoer.

Milieuzone ook voor taxi’s

Ook op andere vlakken wordt aan de luchtkwaliteit gewerkt: een verbod op 2-takt brom- en snorfietsen in de hele stad, inzet op uitstootvrije bevoorrading van winkels en bedrijven in de binnenstad, voorlichtingscampagnes over houtstook en sloopregelingen voor voertuigen die volgens de nieuwe regels te vervuilend zijn. Verder wil Den Haag de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen uitbreiden en moet er een milieuzone voor personenauto’s en bestelwagens komen. 

“De beoogde milieuzone voor personen- en bestelauto’s zal ook voor taxi’s gelden”, legt Rowena Dekker uit. “Daarnaast worden er met de taxiondernemers afspraken gemaakt over elektrisch rijden. Door als gemeente alleen elektrische taxi’s in te huren en in de regel te kiezen voor elektrische bevoorrading, stimuleren we de vraag naar schoon vervoer. Daarnaast stimuleert Den Haag bedrijven en instellingen om elektrische taxi’s te gebruiken voor hun taxivervoer. We brengen de partijen bij elkaar en nodigen ze uit om een intentieverklaring te ondertekenen. Verder wordt onderzocht of elektrsiche taxi’s een eigen plek kunnen krijgen op standplaatsen.”

In gesprek

Over het beleid inzake elektrische en uitstootvrije taxi’s verzorgt Dekker samen met haar collega’s Floris van Elzakker en Jelleke Truijen een workshop tijdens Taxi Expo 2019. “Tijdens de workshop wordt een toelichting gegeven over de maatregelen die Den Haag wil gaan nemen om haar doelstellingen te bereiken. Er is ruimte om met elkaar in gesprek te gaan en te bespreken wat we van elkaar nodig hebben om de overgang naar uitstootvrije taxi’s mogelijk te maken.” Deelname aan Taxi Expo 2019 en de verschillende workshops is gratis voor mensen die werken in de taxibranche of bij overheden.

Meer nieuws

Blog: het aanbod uitbreiden en de belevingseconomie beheersen

Als er een les kan worden getrokken uit de meest succesvolle merken ter wereld van de afgelopen jaren, dan is het wel dat het leveren van een product of dienst op zichzelf is niet meer voldoende is. Decennia aan economische evolutie, versneld door technologische ontwikkelingen, hebben geleid tot de conclusie dat we nu in een… Lees verder ›

Doelgroepenvervoer als aanjager van elektrisch rijden

Doelgroepenvervoer met elektrische voertuigen wordt door veel vervoerders als een enorme uitdaging gezien. Vooral de beschikbaarheid van (rolstoel)busjes is nog erg beperkt. Maar Edvard Hendriksen draait het om: hij denkt juist dat een integrale aanpak ervoor zorgt dat het doelgroepenvervoer een aanjager kan zijn voor elektrisch rijden. In dit blog zet de mede-oprichter van Taxi… Lees verder ›

Taxi Innovatie Prijs 2019 geopend voor aanmeldingen

Innovatieve producten en diensten voor de taxisector kunnen vanaf nu meedingen naar de Taxi Innovatie Prijs 2019. De lezers van TaxiPro kunnen eind september op hun favorieten stemmen. Vervolgens wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens het netwerkdiner na afloop van Taxi Expo 2019. De Taxi Innovatie Prijs wordt in 2019 voor het derde jaar op rij… Lees verder ›