Chat with us, powered by LiveChat
Expo Houten

‘Zorg voor juiste verwachtingen bij instromen nieuw doelgroepenvervoer’

Het bundelen van vervoersstromen is complex en uitdagend. In de regio Arnhem werd ervaring opgedaan met de instroom van jeugdhulp- en dagbestedingsvervoer in een regiecentrale die toen nog maar kort bestond. De belangrijkste lessen die daar werden geleerd: zorg voor een vooraf uitgewerkt beleid én voor realistische verwachtingen.

De regiecentrale van vervoersysteem Avan stuurde vanaf de start in september 2016 het wmo- en leerlingenvervoer aan. Het was al de bedoeling om het vervoer in het kader van dagbesteding en jeugdhulp per 1 januari 2017 te laten instromen. “In de eerste maanden van Avan lag de focus vooral op de moeizame start. Toen het moment naderde om ook de andere vervoersstromen toe te voegen, was er eigenlijk nog niets geregeld”, legt Wytze Schouten uit. Hij werkte destijds voor de gemeente Arnhem en is tegenwoordig werkzaam voor Forseti.

Verzamelen en vastleggen

Daarom werd gekozen voor uitstel tot 1 augustus 2017. Dat bood ruimte om zeer gedetailleerd in kaart te brengen wie de cliënten waren en aan welk vervoer zij behoefte hadden, maar ook of Avan wel in staat zou zijn om dat te leveren. “Naast het verzamelen en vastleggen van al die informatie, wat we zeer intensief hebben gedaan, hebben we ook veel tijd gestoken in het voorlichten van alle betrokken partijen over de veranderingen.”

Schouten geeft aan dat het hele traject vrij ingewikkeld was. Er was ook een politiek risico, want na de problemen van een jaar eerder mocht het met het vervoer van andere kwetsbare doelgroepen niet ook misgaan. De start op 1 augustus verliep soepel, al kwamen er later wel complicaties aan de oppervlakte die opgelost moesten worden. Hoewel het een uitdagend en complex proces was, zal Schouten tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer 2019 samen met Esther Vaessen van de gemeente Arnhem betogen waarom deze aanpak werkt.

Vooraf al duidelijk beleid

“Als je het goed inregelt, kun je dit vervoer als regio veel efficiënter inkopen dan al die losse zorgaanbieders” weet Vaessen. “Dus de netto kosten per cliënt dalen en je hebt ook nog eens minder voertuigen, minder verkeer en minder uitstoot.” Schouten geeft aan dat het belangrijk is om de juiste verwachtingen te hebben over wat je met het bundelen van vervoersstromen wilt bereiken. En er moet vooraf al een duidelijk beleid zijn, in zekere zin zoals dat bij leerlingenvervoer standaard het geval is.

“Wij kwamen er pas laat achter dat er voor dit jeugdwet- en dagbestedingsvervoer eigenlijk helemaal geen beleid was, omdat we het overnamen van de zorginstellingen. Je moet vooraf beleidsregels opstellen over wanneer welk vervoer wordt toegekend. Een andere les is om in de zorginkoop het een en ander te regelen over vervoer. Anders gaan de kosten juist eerst fors omhoog, zoals bij ons. Het kost tijd en aandacht om de puzzel van laten instromen van nieuwe vervoersstromen goed te leggen.”

Meld je aan voor Congres Contractvervoer 2019

Meer nieuws

Workshop over zero emissie doelgroepenvervoer in de praktijk

Over uitstootvrij doelgroepenvervoer wordt veel gezegd en geschreven. Maar hoe geef je hier invulling aan? Tribus, PON, PitPoint en EV Consult belichten dit onderwerp vanuit alle invalshoeken. Tribus presenteert de businesscase zero emissie doelgroepenvervoer in samenwerking met PON, PitPoint en EV Consult. Doordat al deze partijen de zaak vanuit hun eigen perspectief bespreken, geeft de… Lees verder ›

Nieuwe prijs voor beste taxichauffeurs en taxibedrijf

TaxiPro reikt dit jaar voor de eerste keer awards uit in drie categorieën: beste chauffeur straattaxi, beste chauffeur contractvervoer en taxibedrijf van het jaar. Iedereen mag kandidaten voordragen voor deze prijzen. Eind september en begin oktober stemmen de lezers van TaxiPro op hun favorieten. Alle winnaars worden bekendgemaakt tijdens het netwerkdiner waarmee Taxi Expo 2019… Lees verder ›

Nieuwe eisen voor schone voertuigen in vervoersaanbestedingen

Alle overheden moeten in aanbestedingen van onder meer personenvervoer gaan voldoen aan minimumpercentages voor voertuigen met weinig of geen schadelijke uitstoot. Hiervoor is een onlangs een Europese richtlijn vastgesteld die binnen twee jaar door Nederlandse overheden moet worden nageleefd. Het doel van de zogenaamde Clean Vehicles Directive is dat het aantal schone voertuigen in Europa… Lees verder ›