Jaarbeurs Utrecht

Mercedes-Benz presenteert elektrische eVito Tourer en EQV 300 op Taxi Expo 2020

Een emissievrij rijbereik van gemiddeld 360 elektrische kilometers en een flexibel in te richten interieur, met plaats voor maximaal negen passagiers en bagage. Dat zijn de troeven van de elektrische eVito Tourer en EQV 300 die Mercedes-Benz als alternatieven voor personenvervoer in en rondom de stad aan de Nederlandse taxibranche presenteert tijdens Taxi Expo 2020.

Deze zomer lanceerde Mercedes-Benz de 100 procent elektrisch aangedreven eVito Tourer en EQV 300. Beide modellen staan op Taxi Expo 2020 in de schijnwerpers en beleven daar hun Nederlandse première. Kenmerkend voor zowel de eVito Tourer als de EQV 300 is de flexibele indeling van het interieur. De eVito is zelfs leverbaar met negen zitplaatsen. De EQV 300 wordt aangeboden met acht afzonderlijke zetels die zowel verschuifbaar en opklapbaar als uitneembaar zijn. Dit maakt tal van interieurindelingen mogelijk. De opstelling voor een volledige bezetting van acht passagiers is in een handomdraai te veranderen in een configuratie voor exclusief shuttlevervoer met een ruimtelijke vis-à-vis-indeling voor vier passagiers.

Focus op comfort

Beide voertuigen beschikken over een elektrische aandrijflijn. Het accupakket is in de vloer van de auto verwerkt en heeft een capaciteit van 100 kWh. De elektromotor voorin levert een piekvermogen van 150 kW (204 pk) en zorgt niet alleen voor soepele prestaties, maar heeft bovendien een verbruik van minimaal 27,8 (eVito Tourer) tot 28,1 kWh/100 km (EQV 300) -WLTP. Dit kan resulteren in een gemiddeld rijbereik van zo’n 360 kilometer (WLTP). Wanneer de auto uitsluitend voor stedelijk vervoer wordt gebruikt – zodat de accu minder stroom hoeft te leveren – ligt onder ideale omstandigheden een actieradius van 625 kilometer binnen bereik.

De lage positie van de accu in de vloer heeft nauwelijks nadelige gevolgen voor het laadvolume en geeft de eVito Tourer en EQC 300 stabiele en comfortabele rijeigenschappen. Dat comfortniveau wordt in de auto’s verder versterkt door de pre entry climate control, die standaard op de EQV 300 geleverd wordt, en optioneel is op de eVito. Die laatste krijgt af-fabriek bovendien halfautomatische airco en DAB+ digitale radio mee, en kent bovendien nieuwe opties airmatic en een nieuwe audio line-up.

Snelladen: in 45 minuten weer 80% gevuld

Met een gemiddeld rijbereik van circa 360 kilometer zijn de Mercedes-Benz eVito Tourer en EQV 300 bij uitstek geschikt voor personenvervoer in en om de stad – ook binnen de milieuzones. Naast de tastbare milieuvoordelen en flexibel vervoer in de (binnen)stad kunnen taxiondernemers met deze modellen hun duurzame bedrijfsvoering visueel tot uiting brengen, terwijl beide uitvoeringen ook geschikt zijn voor langere ritten buiten de stad. Het laden van de accu bij de taxistandplaats of een openbare laadpaal wordt vereenvoudigd door de wisselstroom (AC) onboard-lader van 11 kW. Met de gelijkstroom (DC) aansluiting kan bij een snellader met een maximum vermogen van 110 kW worden geladen. In dit geval neemt het nog geen 45 minuten in beslag om de accu van 10% bij te laden tot 80%.

Geen BPM

Zowel de Mercedes-Benz eVito Tourer als de EQV 300 is beschikbaar in twee carrosserievarianten, met een lengte van 5.140 of 5.370 mm. Voorzien van negen zitplaatsen komt de eVito Tourer in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA) van 36 procent, tot maximaal 75.000 euro van het investeringsbedrag in 2020. Prijzen van de eVito Tourer beginnen bij 56.990 euro exclusief BTW. Voor de EQV 300 geldt een vanafprijs van 59.990 euro exclusief BTW. Op genoemde prijzen hoeft geen BPM te worden afgedragen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Meer nieuws

GOED Arbeidsmarkt Intermediair: ‘Wij zijn er voor bedrijven die taxichauffeurs zoeken én voor mensen die graag taxichauffeur willen worden’

Door een steeds krapper wordende arbeidsmarkt, hebben veel vervoerders moeite om personeel te vinden. Dat stelt GOED Arbeidsmarkt Intermediair. Volgens de dienstverlener staan teveel doelgroepen echter nog steeds, onnodig, aan de kant. Met twee opnieuw vormgegeven websites hoopt de dienstverlener deze doelgroepen te bereiken. “Wij zijn er voor de mensen die taxichauffeur willen worden.” Hoewel… Lees verder ›

Traksi aanwezig op Taxi Expo ’22: “Ben jij al Traksi?”

Over iets minder dan drie weken vindt Taxi Expo ’22 plaats. Op 6 oktober komen in Houten alle partijen binnen de taxibranche bij elkaar. Er is dan ook veel te beleven. Zo is er een congres, inspirerende workshops en een vakbeurs. TRAKSI is een van de exposanten die op de beursvloer te vinden is. Tijdens een… Lees verder ›

Taxicoöperatie Grid neemt het op voor de kleine zelfstandige taxiondernemer

Tijdens Taxi Expo ’22 vindt ook de uitreiking van de Taxi Innovatieprijs plaats. Deze prijs is in het leven geroepen om bedrijven te stimuleren te blijven innoveren. Taxicoöperatie Grid is een van de vijf genomineerden die kans maakt op deze felbegeerde prijs. Eigenaren Dave Theunissen en Ad van Tulder leggen in een uitgebreid interview uit wat Grid inhoudt… Lees verder ›