Chat with us, powered by LiveChat
Expo Houten

Ook met elektrische Vito richt Mercedes zich op de taximarkt

Het eerste elektrische personenbusje in zijn klasse: zo omschrijft Mercedes-Benz de nieuwe eVito. Het is de naam voor een schone, solide, soepel rijdende stadsbus met plek voor acht passagiers. De Duitse autofabrikant presenteerde hun paradepaard onlangs in Tilburg. Maar hoe zit het met de actieradius? TaxiPro kroop achter het stuur.

“Zometeen rechtsaf en dan zijn we er”, zegt bijrijder Ruben. We rijden het terrein van een Mercedes-dealer op. Hier moeten we een pakketje afleveren – doosjes drop naar verluidt. Missie geslaagd. Op naar het volgende adres: een drukkerij, op vijf minuten rijden afstand. Voor een dag zijn we koeriers. Tilburg is onze werkomgeving en ons ‘kantoor op wielen’ vandaag is Mercedes-Benz’ nieuwe eVito. Het vormt de ideale gelegenheid om deze nieuwe loot aan de Daimler-boom te testen, en te kijken of hij iets voor de taximarkt is.

Terug naar eerder die ochtend. We zijn te gast in restaurant EVE, pal achter station Tilburg, en worden bijgepraat over de specificaties. De eVito is er onder meer in Tourer-editie. Hij is uitgerust met een “‘uiterst efficiënte” elektromotor met 85 kW (116 pk). De geïnstalleerde accucapaciteit bedraagt 41 kWh. En met een oplaadcapaciteit van 7,2 kW kan hij in circa zes uur van 0 tot 100 procent opgeladen worden. Actieradius: tot 150 kilometer. En wat ‘ie moet kosten? De prijzen van dit model beginnen bij 43.990 euro, exclusief btw/bpm, maar inclusief vier jaar onderhoud.

Powerpoint

De stadsauto is het antwoord van Mercedes op de uitdagingen van de moderne tijd, vertelt Jorus Vos. Het hoofd van Mercedes Benz Vans BeNeLux schetst ontwikkelingen als het rappe tempo van verstedelijking, snelle opkomst van nieuwe markten, uitvinding van slimme technologie en de luid klinkende roep om duurzame mobiliteitsoplossingen. De Duitse fabrikant zet daarom, zegt hij, in op onder meer deelvervoer, autonoom rijden, last mile logistiek en digitale platforms. En op elektrisch vervoer dus. “Het is geen powerpoint-verhaal, hij staat gewoon naast ons: de eVito.”

Die eVito is ideaal als taxi, verduidelijkt salesmanager Mark Horsten na afloop. “Dit is de enige in het mid size-segment, de acht- en negenzitters. Er is niks anders, en zeker niet voor zo’n dergelijke prijs. Er zijn wel ombouwers die ze maken, maar dan ben je veel meer kwijt. Plus: als je een keer wat hebt, waar kun je dan terecht? Dat is ook wel een uitdaging. Bij ons krijg je vier jaar onderhoud. En onze werkplaatsen zijn helemaal ingericht op elektrisch. De klant wordt compleet ontzorgd.”

Vliegveld

En hij is schoon, haast Horsten zich te zeggen. Milieuzones poppen overal op in steden. En bij steeds meer aanbestedingen is zero-emissie een belangrijk eis. “Dan is dit de auto die je moet hebben.”

Die range van 150 kilometer, is dat niet wat weinig? Meer dan voldoende voor de meeste klanten, stelt hij. “Dit is een typische auto voor bijvoorbeeld schoolkinderenvervoer, een grote markt in Nederland. ‘s Morgens ben je op pad, daarna staat ‘ie stil en eind van de middag ben je weer onderweg. Dat maakt dat je met die 150 kilometer prima uit de voeten kunt. En waar hij ook ideaal voor is: shuttlediensten. Denk aan een Van der Valk dat vlak bij Schiphol ligt en mensen op en neer naar het vliegveld brengt.”

Verrast

Met veel enthousiasme wijst Horsten op de eVAN Ready-app. Hij pakt z’n telefoon uit z’n zak en opent de app. “Hiermee kun je perfect meten of een e-van iets voor je is.” Het werkt heel simpel, zegt hij. Vul dingen in als: met welk model van je rijdt, hoe zwaar je belading is en waar zou je willen of kunnen laden. Vervolgens analyseert de app de routes die je met je eigen auto maakt, alsmede je rij- en remgedrag. En na een tijdje rolt eruit in hoeveel procent van de ritten je met de geselecteerde auto, in dit geval de eVito, had kunnen afleggen.

Hij probeerde het ook, zegt Horsten, en ‘was verrast’. Hij reed 26 ritten, 931 kilometer in totaal, en zag dat hij 92 procent hiervan met de eVito had kunnen doen zonder tussentijds opladen.

Bergafwaarts

Hoog tijd om zelf achter het stuur te kruipen. Meteen valt op hoe stil de auto is en hoe soepel hij over de weg glijdt. Alleen al daarom zou je je fossiele voertuig de deur uit doen.

Hoe zuiniger je rijdt, hoe langer je met de accu doet. Via de middenconsole kunnen we kiezen uit drie rijprogramma’s: comfort, economy en economy plus. Met paddles op het stuur scroll je door de vier recuperatiestanden. Bij de recuperatie wordt energie teruggewonnen als het voertuig vertraagt. Een voorbeeld: rijdt de auto bergafwaarts, dan laadt de accu op. Normaal zou je energie in de vorm van warmte verliezen door het remmen.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je de auto gebruikt, maar volgens Mercedes kan de elektro-aandrijving qua totale bedrijfskosten nu al op het niveau liggen van voertuigen met verbrandingsmotor.

Blij maken

Met het interieur is het ook dik in orde. Dashboard, knoppen, scherm: het oogt sjiek en solide tegelijk. Zoals je van Mercedes mag verwachten. Ook passagiers hebben niets te klagen. Er zijn tal van indelingen mogelijk. Met een beetje passen en meten is er ruimte voor acht man naast de bestuurder. En dan heb je ook nog keuze uit verschillende soorten stoelen.

Passagiers hebben we echter niet achterin zitten vandaag, wel pakketjes. Het volgende adres is in zicht. Als volleerd koerier parkeren we de eVito voor de deur, en maken we weer een klant blij met een kartonnen doos.

Meer nieuws

Workshop over zero emissie doelgroepenvervoer in de praktijk

Over uitstootvrij doelgroepenvervoer wordt veel gezegd en geschreven. Maar hoe geef je hier invulling aan? Tribus, PON, PitPoint en EV Consult belichten dit onderwerp vanuit alle invalshoeken. Tribus presenteert de businesscase zero emissie doelgroepenvervoer in samenwerking met PON, PitPoint en EV Consult. Doordat al deze partijen de zaak vanuit hun eigen perspectief bespreken, geeft de… Lees verder ›

Hybride Toyota biedt uitkomst bij afschaffen BPM-teruggave

Diesels zijn steeds minder welkom in steden, maar elektrische auto’s zijn ook nog niet altijd even geschikt voor taxivervoer. Toyota wijst daarom tijdens Taxi Expo 2019 op zijn hybride aanbod als alternatieve oplossing.  De wereld van mobiliteit verandert. In de stad zijn oudere diesels steeds minder welkom en ook de CO2-uitstoot van de benzinemotor is… Lees verder ›

‘Zorg voor juiste verwachtingen bij instromen nieuw doelgroepenvervoer’

Het bundelen van vervoersstromen is complex en uitdagend. In de regio Arnhem werd ervaring opgedaan met de instroom van jeugdhulp- en dagbestedingsvervoer in een regiecentrale die toen nog maar kort bestond. De belangrijkste lessen die daar werden geleerd: zorg voor een vooraf uitgewerkt beleid én voor realistische verwachtingen. De regiecentrale van vervoersysteem Avan stuurde vanaf… Lees verder ›