Expo Houten

De reiziger centraal op weg naar smart mobility

Er wordt veel over Mobility as a Service gepraat, maar hoe breng je het in de praktijk? In elk geval door niet de manier van vervoeren voorop te stellen. Veel belangrijker is dat de reis past bij degene die hem maakt. Die visie zette Korton uiteen tijdens de Taxi Expo 2016, onlangs in Expo Houten.

Korton houdt zich bezig met cloudoplossingen en software-applicaties. Het bedrijf is onder meer bekend van zijn programma’s WinTax voor het plannen van personenvervoer, WinTOP voor vervoersregie en WorkForce Pro voor personeelsplanning en het maken van roosters. Korton houdt zich al enkele jaren bezig met de vraag hoe de reiziger het vervoer op maat krijgt dat bij hem of haar past.

Met name de volledige online oplossing die WinTOP is, kan alle benodigde informatie bij elkaar brengen en de gewenste Mobility as a Service realiseren. Daarbij staat het vervoer van A naar B voorop, niet de manier waarop dat gebeurt. taxivervoer is één van de mogelijke schakels binnen zo’n ketenreis.

Gebroken been

Ruben Schouten legde uit hoe de ‘customer journey’ van een reiziger in het contractvervoer er uit zou kunnen zien. “Want om die reiziger gaat het”, benadrukte hij al meteen. In dit voorbeeld gaat het om mevrouw Jansen, die zich met een gebroken been en een daarmee gepaard gaande reisbehoefte meldt bij de gemeente waarvan zij inwoner is. “Er worden heldere afspraken gemaakt die leiden tot een reisprofiel. Mevrouw Jansen kan met haar gebroken been niet fietsen en maximaal 50 meter lopen. Omdat het allemaal nieuw is, wil ze graag de eerste paar keer onder begeleiding reizen.”

De indicaties worden heel flexibel ingevuld, waarna een voorstel wordt gegenereerd voor haar reis van A naar B. “Met behulp van het reizigersprofiel worden vraag een aanbod bij elkaar gebracht op een manier die bij haar wensen past”, aldus Schouten. “Zij is van A naar B geholpen en kan dat de volgende keer zelf regelen via het online platform.”

Vervoer door vrijwilligers

Nu is het zaak om het plaatje compleet te krijgen. Welke aanvullende mogelijkheden voor vervoer zijn er? “Denk dan aan e-bikes, of vervoer door vrijwilligers, eigenlijk alles wat vervoer is.” De omschreven oplossing is weliswaar nog niet operationeel, maar Korton is er wel klaar voor en ziet het als softwarebedrijf als zijn taak om de mogelijkheden op dit vlak te verkennen. Dat betekent dus ook: het vervoersaanbod kennen en opnemen in het platform.

Bij Korton denkt men dat bezit steeds schaarser zal worden. Er wordt steeds meer gedeeld, ook als het om vervoer gaat. “Uiteindelijk zal een bus alleen nog van A naar B rijden als daar concreet door reizigers om wordt gevraagd. Wellicht maakt dat het openbaar vervoer op termijn overbodig. Wij denken hiermee in elk geval klant en taxi dichter bij elkaar te kunnen brengen.”

Meer nieuws

Hyundai IONIQ Electric voor het eerst aan taxisector getoond

Snel opladen, ver rijden, nooit meer tanken en geen enkele emissie. Daar zet Van Mossel op in met de Hyundai IONIQ Electric, die op Taxi Expo ’21 aan de Nederlandse taxibranche wordt gepresenteerd. Het nieuwe voertuig heeft een emissievrij rijbereik tot 311 kilometer. Met zijn ranke postuur en vloeiende, coupé-achtige lijnen is de Hyundai IONIQ… Lees verder ›

Dit zijn de workshops op Taxi Expo ’21

Zoals altijd staan er ook dit jaar de hele dag interessante en leerzame workshops op het programma van Taxi Expo. Deze sessies op de beursvloer kunnen gratis worden bijgewoond door deelnemers aan de vakbeurs. Tijdens de workshops kom je meer te weten over belangrijke ontwikkelingen in de taxibranche. De thema’s variëren van arbeidsrecht tot nieuwe… Lees verder ›

Video: de volledig elektrische 9-persoonsbus van Toyota

Toyota heeft een volledig elektrische 9-persoonsbus op de markt gebracht: de Proace Shuttle. Deze taxibus is ontwikkeld op basis van de behoeften van taxiondernemers. TaxiPro testte het voertuig eerder dit jaar uit.