De reiziger centraal op weg naar smart mobility

Er wordt veel over Mobility as a Service gepraat, maar hoe breng je het in de praktijk? In elk geval door niet de manier van vervoeren voorop te stellen. Veel belangrijker is dat de reis past bij degene die hem maakt. Die visie zette Korton uiteen tijdens de Taxi Expo 2016, onlangs in Expo Houten.

Korton houdt zich bezig met cloudoplossingen en software-applicaties. Het bedrijf is onder meer bekend van zijn programma’s WinTax voor het plannen van personenvervoer, WinTOP voor vervoersregie en WorkForce Pro voor personeelsplanning en het maken van roosters. Korton houdt zich al enkele jaren bezig met de vraag hoe de reiziger het vervoer op maat krijgt dat bij hem of haar past.

Met name de volledige online oplossing die WinTOP is, kan alle benodigde informatie bij elkaar brengen en de gewenste Mobility as a Service realiseren. Daarbij staat het vervoer van A naar B voorop, niet de manier waarop dat gebeurt. taxivervoer is één van de mogelijke schakels binnen zo’n ketenreis.

Gebroken been

Ruben Schouten legde uit hoe de ‘customer journey’ van een reiziger in het contractvervoer er uit zou kunnen zien. “Want om die reiziger gaat het”, benadrukte hij al meteen. In dit voorbeeld gaat het om mevrouw Jansen, die zich met een gebroken been en een daarmee gepaard gaande reisbehoefte meldt bij de gemeente waarvan zij inwoner is. “Er worden heldere afspraken gemaakt die leiden tot een reisprofiel. Mevrouw Jansen kan met haar gebroken been niet fietsen en maximaal 50 meter lopen. Omdat het allemaal nieuw is, wil ze graag de eerste paar keer onder begeleiding reizen.”

De indicaties worden heel flexibel ingevuld, waarna een voorstel wordt gegenereerd voor haar reis van A naar B. “Met behulp van het reizigersprofiel worden vraag een aanbod bij elkaar gebracht op een manier die bij haar wensen past”, aldus Schouten. “Zij is van A naar B geholpen en kan dat de volgende keer zelf regelen via het online platform.”

Vervoer door vrijwilligers

Nu is het zaak om het plaatje compleet te krijgen. Welke aanvullende mogelijkheden voor vervoer zijn er? “Denk dan aan e-bikes, of vervoer door vrijwilligers, eigenlijk alles wat vervoer is.” De omschreven oplossing is weliswaar nog niet operationeel, maar Korton is er wel klaar voor en ziet het als softwarebedrijf als zijn taak om de mogelijkheden op dit vlak te verkennen. Dat betekent dus ook: het vervoersaanbod kennen en opnemen in het platform.

Bij Korton denkt men dat bezit steeds schaarser zal worden. Er wordt steeds meer gedeeld, ook als het om vervoer gaat. “Uiteindelijk zal een bus alleen nog van A naar B rijden als daar concreet door reizigers om wordt gevraagd. Wellicht maakt dat het openbaar vervoer op termijn overbodig. Wij denken hiermee in elk geval klant en taxi dichter bij elkaar te kunnen brengen.”

Meer nieuws

Taxi Expo gaat niet door; Congres Contractvervoer volledig online

Taxi Expo 2020, dat op de agenda stond voor donderdag 8 oktober, gaat vanwege de aangescherpte coronamaatregelen niet door. Het Nationaal Congres Contractvervoer gaat wel door, zij het volledig online.

‘Nieuw boekingsplatform helpt klanten weer de taxi in’

Korton Software wil graag de klanten en relaties weer eens zien op Taxi Expo en heeft bovendien allerlei ontwikkelingen te melden. WinTax en Korton Regie kregen flinke updates en het nieuwe boekingsplatform Traveller Connect moet helpen om de klanten weer de taxi in te krijgen. Korton Software ziet Taxi Expo 2020 als “een mooie gelegenheid… Lees verder ›

UMS toont snelladers voor elektrische voertuigen op Taxi Expo

Urban Mobility Solutions (UMS) ontwerpt en produceert diverse lichtgewicht en volledig elektrisch aangedreven composietvoertuigen die op klantwens kunnen worden ingericht voor personenvervoer. Het bedrijf is op Taxi Expo 2020 aanwezig met de snelladers waarmee die voertuigen efficiënt opgeladen kunnen worden. De samenleving is hard op weg om vanaf 2030 klimaatneutraal en circulair te zijn. Rijkswaterstaat… Lees verder ›