‘Discussie over kwaliteit opstapmarkt altijd zinvol’

Lokale taxisectoren vragen geregeld om een verordening om de opstapmarkt te reguleren, maar voor gemeenten vormt de taximarkt vaak een complex dossier. Bovendien ligt er voor de branche zelf ook een belangrijke taak: samen bepalen wat kwalitatief straattaxivervoer nu eigenlijk is. Dat betoogt Alex Mink van het nieuwe GNMI Netwerk Taxi voor gemeenten. Mink zal op Taxi Expo 2018 een workshop verzorgen waarin hij de discussie tussen gemeenten en taxibedrijven op gang hoopt te brengen.

Eerder dit jaar ontmoetten diverse gemeenten en de Rijksoverheid elkaar op een bijeenkomst van het Gemeentelijk Netwerk Mobiliteit en Infrastructuur. Bij die gelegenheid werd gesproken door gemeenten die al met taxiverordeningen werken. Ook kwamen beleid, juridische aspecten en knelpunten in gemeentelijke taximarkten aan bod. Bovendien werd het GNMI Netwerk Taxi in het leven geroepen, waar de partijen met elkaar kunnen bespreken wat de belangrijkste uitdagingen en oplossingen in de opstapmarkt zijn.

Over dat netwerk en de zaken waar het zich mee bezighoudt verzorgt Alex Mink op donderdag 11 oktober een workshop tijdens Taxi Expo 2018 in Houten. “Onze eigen achterban, de gemeenten, vroeg om ondersteuning op het gebied van taxibeleid. En dan met name de straattaxi. Binnen het gehele vervoersdossier is dat een vrij kleine tak van sport, waardoor er vaak niet veel ambtenaren mee bezig zijn en het onderwerp niet altijd snel aan bod komt.”

Belangen van taxiondernemers

“Tegelijk is het een complex onderwerp. Er spelen belangen en wensen van taxiondernemers mee, het hangt samen met openbare orde en veiligheid, er spelen problemen met snorders en klanten laten vaak weten wat ze er van vinden. Dat komt allemaal op het bordje van die gemeenten terecht. Omdat er ook vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat behoefte was om gemeenten te helpen met hun straattaxibeleid, lag het voor de hand eens met elkaar in overleg te gaan.”

De eerste bijeenkomst was bedoeld om de belangrijkste aandachtspunten in kaart te brengen. Dit najaar komt het taxinetwerk voor het eerst als zodanig bij elkaar voor overleg. Gemeenten en ministerie zullen dan verder met elkaar van gedachten wisselen over ervaringen met het lokale taxibeleid en de mogelijkheden tot verbetering. Het GNMI wil helpen om die onderlinge samenwerking en kennisuitwisseling te versterken. Uiteraard is het ook van belang om het gesprek met de taxibranche te blijven voeren. Dat hoopt Mink onder meer te realiseren met de workshop tijdens Taxi Expo, op donderdag 11 oktober in Houten.

Niet alleen vragen om taxibeleid

“Het is altijd zinvol om een discussie met elkaar te hebben over de kwaliteit van vooral de opstapmarkt. Wat willen we nou eigenlijk als gemeenten en taxibedrijven, en wat verwachten we van elkaar? Betere service, heldere prijsstelling en betere handhaving zijn daar voorbeelden van”, aldus Mink.

Gemeenten mogen met een verordening hun taximarkt reguleren en in veel steden is daar ook vraag naar vanuit de markt. “Maar er is meer nodig dan alleen de gemeente vragen om een beter taxibeleid”, vindt Mink. “Taxibedrijven zullen ook met elkaar moeten bekijken wat ze willen en kunnen doen. Er wordt geregeld gevraagd om een taxiverordening en meer handhaving, maar echte oplossingen zullen door samenwerking tot stand moeten komen.”

“Maar dat is voor gemeenten niet zo makkelijk te realiseren, tenzij er echt een grote opstapmarkt is, vervolgt Mink. “Dat is in veel gemeenten niet zo. Daar is vooral veel vraag naar vervoer op piekmomenten, zoals bij evenementen en op uitgaansavonden. En dat maakt regulering complex. Een betere straattaximarkt vraagt ook om een sector die meer met één mond spreekt en die de urgentie inziet om samen tot meer kwaliteit te komen.”

De sessie over het GNMI Netwerk Taxi maakt onderdeel uit van het workshopprogramma van Taxi Expo 2018. Deelname aan beurs en workshops is gratis voor mensen die werkzaam zijn bij taxibedrijven en overheden, maar vooraf aanmelden is wel gewenst. De komende tijd wordt het workshopprogramma nog verder uitgebreid.

Meer nieuws

Qarin-Tranzer deelt eerste ervaringen met MaaS-app GOAN!

Met de lancering van de de GOAN!-app op 16 juni is de Twentse Mobility as a Service (MaaS)-pilot van start gegaan. Nu de eerste maanden voorbij zijn, wordt er een voorzichtige balans opgemaakt. MaaS Twente is een van de landelijke MaaS-pilots die door het Ministerie van Infrastructuur en zeven regio’s is opgezet. Qarin-Tranzer won de… Lees verder ›

Dit zijn de workshops op Taxi Expo ’21

Zoals altijd staan er ook dit jaar de hele dag interessante en leerzame workshops op het programma van Taxi Expo. Deze sessies op de beursvloer kunnen gratis worden bijgewoond door deelnemers aan de vakbeurs. Tijdens de workshops kom je meer te weten over belangrijke ontwikkelingen in de taxibranche. De thema’s variëren van arbeidsrecht tot nieuwe… Lees verder ›

Elektrische lagevloerbussen Tribus maken debuut op Taxi Expo

Taxi Expo ’21 staat voor Tribus in het teken van een bijzondere productlancering. Op donderdag 16 september wordt namelijk de e-Civitas lijn geïntroduceerd. In Expo Houten zijn alle twee de elektrische lagevloersbussen te bezichtigen. De productlijn bestaat uit twee elektrische lagevloerbussen, waarvan één in het M1 segment tot 8 personen en één in het M2… Lees verder ›