Chat with us, powered by LiveChat
Expo Houten

‘Het is door TTO-systeem rustiger in opstapmarkt Eindhoven’

In Eindhoven is nu een jaar het systeem met Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) van kracht. Hoewel er nog ruimte voor verbetering is, stellen de ervaringen van het eerste jaar de gemeente Eindhoven redelijk tevreden. Henny Joosten zal namens de gemeente tijdens Taxi Expo 2018 een workshop verzorgen over het TTO-systeem in Eindhoven.

In Nederland mogen zeven gemeenten hun opstapmarkt aanvullend reguleren met een eigen TTO-model. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag kozen daar eerder al voor. Eindhoven wilde het systeem in 2016 invoeren, maar er bleek meer tijd nodig te zijn om onder meer het duurzaamheidsaspect goed in de plannen op te nemen. Zo voorziet het Eindhovense TTO-model in voordelen voor TTO’s die met elektrische voertuigen rijden. Deze hoeven bijvoorbeeld minder aangesloten chauffeurs te hebben dan ‘reguliere’ TTO’s.

Verschillen met andere TTO-steden

“Dat meenemen van de duurzaamheid is een voorbeeld van een verschil tussen ons model en dat in Amsterdam”, legt Henny Joosten uit. “Tegelijk moeten we ook constateren dat het nog niet wordt opgepakt.” Zo’n elektrische TTO diende zich overigens wel aan in aanloop naar de invoering van het systeem, maar die ging ook voor de daadwerkelijke start alweer failliet. “Maar we werken er wel aan om dit onderdeel alsnog in gang te zetten. Op 26 september is hier een bijeenkomst voor, waar voorlichting plaatsvindt en elektrische voertuigen te zien zijn”, benadrukt Joosten.

Er zijn meer verschillen met de TTO-systemen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. “Zo hebben wij een normen- en waardenprotocol, waar ook sancties aan gekoppeld zijn. Dat stelt ons beter in staat om op bepaalde overtredingen actie te ondernemen. Verder zit er namens elk van de tien TTO’s iemand in de raad van advies. In principe stemt de Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi (SEK) alles met die adviesraad af. Als gemeente geven wij hooguit af en toe een signaal af aan de TTO’s, maar verder zitten we daar niet tussen. Zo’n gestructureerde opzet zie je niet in alle TTO-steden terug.”

Verdienmodel versus sancties

Carnaval was een belangrijk meetmoment voor het systeem, dat toen net een paar maanden van kracht was. “En dat is aanzienlijk beter verlopen dan de jaren ervoor”, zegt Joosten. “Dat vinden wij niet alleen, die signalen krijg ik ook vanuit de branche als ik op de standplaatsen kom. Het is rustiger geworden in de opstapmarkt. Er zijn minder incidenten en calamiteiten dan voorheen en TTO’s leggen sancties op. Maar we merken ook dat TTO’s soms hun verdienmodel belangrijker vinden dan sancties opleggen. We zijn op hoofdlijnen best tevreden, maar er komt geregeld iets voorbij dat onze aandacht vraagt en zo blijft het systeem in ontwikkeling.”

Joosten zal in zijn workshop eerst terugkijken op het ontstaan van het Eindhovense TTO-model. Hij wil ook de interactie met de deelnemers tot stand brengen door in te gaan op zaken die Eindhoven anders heeft geregeld dan de andere TTO-gemeenten. De workshop geeft Henny Joosten tijdens Taxi Expo, op donderdag 11 oktober in Expo Houten. Deelname aan de beurs en workshops is gratis voor medewerkers van taxibedrijven en overheden. Zij kunnen zich hier aanmelden voor deelname.

Meer nieuws

SWOV: touringcarpassagier veiliger bij ongeval dan inzittende auto

In absolute cijfers vallen er in een bus veel minder doden bij ongevallen dan bij ongelukken met personenauto’s. Dat blijkt uit onderzoek van SWOV naar de veiligheid bussen in opdracht van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Het risico om te overlijden in een busrit is slechts 0,15 doden tegenover 2,3 doden in de auto per een… Lees verder ›

Kom net als deze opdrachtgevers naar het Congres Contractvervoer 2018

Met nog een kleine  week te gaan tot de zevende editie van het Nationaal Congres Contractvervoer hebben zich al vele opdrachtgevers aangemeld voor deelname. Zij gaan op donderdag 11 oktober samen met vervoerders, adviseurs en belangenorganisaties de diepte in over het doelgroepenvervoer in Nederland. Net als in 2017 kent het Congres Contractvervoer dit jaar een… Lees verder ›

Volledig elektrische rolstoelbus op Taxi Expo 2018

Met de elektrische rolstoelbus van Freedom Auto Aanpassingen kunnen taxibedrijven nu al werk maken van uitstootvrij doelgroepenvervoer. De nieuwe rolstoelbus met bodemverlaging is er in drie modellen: de Citroën Jumpy SpaceTourer, de Peugeot Expert Traveller en de Toyota ProAce. Op 11 oktober is de taxibus te zien tijdens Taxi Expo 2018. Freedom Auto Aanpassingen introduceerde… Lees verder ›