Nieuwe eisen voor schone voertuigen in vervoersaanbestedingen

Alle overheden moeten in aanbestedingen van onder meer personenvervoer gaan voldoen aan minimumpercentages voor voertuigen met weinig of geen schadelijke uitstoot. Hiervoor is een onlangs een Europese richtlijn vastgesteld die binnen twee jaar door Nederlandse overheden moet worden nageleefd.

Het doel van de zogenaamde Clean Vehicles Directive is dat het aantal schone voertuigen in Europa toeneemt. Dit moet ook de concurrentiekracht van de Europese sectoren vervoer en transport helpen verbeteren. Uiteraard moet het invoeren en naleven van de richtlijn ook helpen bijdragen aan de Europese klimaatdoelstellingen. De richtlijn werd onlangs aangenomen en moet binnen twee jaar worden geïmplementeerd, meldt PIANOo.

Personenvervoer zonder dienstregeling

De richtlijn van toepassing op aanbestedingscontracten voor het vervoer van passagiers en servicecontracten voor openbaar vervoersdiensten, diensten voor speciaal personenvervoer over land, personenvervoer zonder dienstregeling, diensten voor ophalen van vuilnis, postvervoer over de weg, pakketvervoer, postbezorging, pakketbezorging. Voertuigen die niet geschikt zijn voor het vervoer van personen of goederen, zoals sneeuwschuivers of straatvegers, vallen buiten het kader van de richtlijn. En voor bepaalde soorten voertuigen kunnen EU-lidstaten een uitzondering maken, zoals lijkwagens of gepantserde voertuigen.

Zero emissie

De richtlijn bepaalt dat in Nederland tot eind 2025 tenminste 38,5 procent van de auto’s en busjes in aanbestedingen ‘schoon’ moet zijn. De uitstoot mag maximaal 50 gram CO2 per kilometer zijn en niet meer dan 80 procent van de limietwaarden van de RDE-test. Voor de periode van 2026 tot en met 2030 geldt ook een dat tenminste 38,5 procent van de voertuigen schoon moet zijn, maar dan vallen alleen auto’s en busjes met zero emissie binnen de boot. Naar verwachting wordt de richtlijn medio april of mei 2021 geïmplementeerd.

Meld je aan voor Congres Contractvervoer 2019

Meer nieuws

GOED Arbeidsmarkt Intermediair: ‘Wij zijn er voor bedrijven die taxichauffeurs zoeken én voor mensen die graag taxichauffeur willen worden’

Door een steeds krapper wordende arbeidsmarkt, hebben veel vervoerders moeite om personeel te vinden. Dat stelt GOED Arbeidsmarkt Intermediair. Volgens de dienstverlener staan teveel doelgroepen echter nog steeds, onnodig, aan de kant. Met twee opnieuw vormgegeven websites hoopt de dienstverlener deze doelgroepen te bereiken. “Wij zijn er voor de mensen die taxichauffeur willen worden.” Hoewel… Lees verder ›

Traksi aanwezig op Taxi Expo ’22: “Ben jij al Traksi?”

Over iets minder dan drie weken vindt Taxi Expo ’22 plaats. Op 6 oktober komen in Houten alle partijen binnen de taxibranche bij elkaar. Er is dan ook veel te beleven. Zo is er een congres, inspirerende workshops en een vakbeurs. TRAKSI is een van de exposanten die op de beursvloer te vinden is. Tijdens een… Lees verder ›

Taxicoöperatie Grid neemt het op voor de kleine zelfstandige taxiondernemer

Tijdens Taxi Expo ’22 vindt ook de uitreiking van de Taxi Innovatieprijs plaats. Deze prijs is in het leven geroepen om bedrijven te stimuleren te blijven innoveren. Taxicoöperatie Grid is een van de vijf genomineerden die kans maakt op deze felbegeerde prijs. Eigenaren Dave Theunissen en Ad van Tulder leggen in een uitgebreid interview uit wat Grid inhoudt… Lees verder ›