Prijzen van vernieuwde Hyundai IONIQ bekend
De Hyundai IONIQ is flink vernieuwd. Niet alleen qua uiterlijk, techniek en uitrusting, maar ook in de prijsstelling. De batterijcapaciteit van de vernieuwde Hyundai IONIQ Electric is vergroot van 28 naar 38,3 kWh. Daardoor is de actieradius toegenomen tot 311 kilometer en het voertuig kan 66 kilometer puur elektrisch afleggen (beide aantallen kilometers volgens WLTP).
Het uiterlijk van de IONIQ is opgefrist met onder meer vier nieuwe kleuren, een nieuw design van de voorzijde, Full LED-verlichting voor en achter, nieuw vormgegeven zijskirts en bumpers met zilverkleurige inlay en velgen in nieuwe designs. De uitrusting van de IONIQ is uitgebreid met onder andere een nieuw vormgegeven dashboard met geïntegreerde sfeerverlichting, Touch Control voor de airconditioning, een nieuw 7-inch dual cluster instrumentenpaneel, een 10,25-inch AVN-systeem of 8-inch display audio met Apple CarPlay , Hyundai Bluelink met smartphone app en Emergency Call met SOS-knop.
Bovendien is de batterijcapaciteit met 36 procent uitgebreid naar 38,3 kWh. Het vermogen bedraagt nu 100 kW ofwel 136 pk en het koppel 295 Nm. De IONIQ Electric is standaard uitgerust met een 7,2 kW-boordlader – voorheen 6,6 kW – voor Type 2-laden met wisselstroom. Aan een snellader van 100 kW kan de batterij in 54 minuten worden opgeladen tot 80 procent van zijn maximumcapaciteit. Aangesloten op een 50 kW laadpunt bedraagt de laadtijd 57 minuten. Aan een Wallbox thuis of aan een AC-laadpunt kost het ongeveer zes uur om de batterij volledig op te laden. De batterij is ook met de zogenoemde ICCB-kabel via een gewoon huishoudelijk stopcontact op te laden.
Lithium-ion-polymeerbatterij
De Hyundai IONIQ Hybrid en de IONIQ Plug-in Hybrid zijn beide voorzien van de Kappa 1.6 GDI viercilinderbenzinemotor met directe brandstofinspuiting. Het vermogen van deze motor bedraagt 77,2 kW (105 pk) en het koppel ligt op 147 Nm. De elektromotor in de IONIQ Hybrid levert daarbij nog eens 32 kW (43,5 pk) en een koppel van 170 Nm. De benodigde stroom komt van de lithium-ion-polymeerbatterij met een capaciteit van 1,56 kWh, die onder de achterbank is gemonteerd. De elektromotor van de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid levert 44,5 kW (60,5 pk) vermogen en een koppel van 170 Nm. De stroom komt van een lithium-ion-polymeerbatterij met een capaciteit van 8,9 kWh.
Met de 1.6 GDI-motor levert zowel de Hyundai IONIQ Hybrid als de IONIQ Plug-in Hybrid een totaal systeemvermogen van 103,6 kW (141 pk) en tot wel 265 Nm koppel. De elektromotor zorgt dat de IONIQ Hybrid in puur elektrische modus snelheden tot 120 kilometer per uur kan bereiken. Berijders van de IONIQ Plug-in Hybrid kunnen rekenen op een puur elektrische actieradius van maximaal 66 km (volgens WLTP-cyclus) dankzij de batterij met een capaciteit van 8,9 kWh.
Inpluggen bij laadpunt
Als de puur elektrische modus is uitgeput, functioneert de IONIQ Plug-in Hybrid net als de IONIQ Hybrid. Dankzij de volledig parallelhybride aandrijving wordt de IONIQ Plug-in Hybrid aangedreven door de benzinemotor, de elektromotor of beide tegelijk. Het instelbare regeneratieve remsysteem laadt de batterij onderweg op doordat het tijdens vertragen energie terugwint. Onderweg of bij aankomst kan de bestuurder inpluggen bij een laadpunt.
De verschillende versies van de IONIQ bieden ook meer mogelijkheden dan voorheen op het gebied van connectiviteit en ook het interieur heeft een flinke opknapbeurt ondergaan. Ondanks al die vernieuwingen is de Hyundai IONIQ aan te schaffen voor scherpe prijzen. De IONIQ Hybrid is er vanaf 27.995 euro, de IONIQ Plug-in Hybrid vanaf 32.695 euro en de IONIQ Electric vanaf € 36.995 euro. Hyundai brengt de vernieuwde IONIQ uiteraard mee naar Expo Houten, op donderdag 10 oktober in Expo Houten.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
morenews
GOED Arbeidsmarkt Intermediair: ‘Wij zijn er voor bedrijven die taxichauffeurs zoeken én voor mensen die graag taxichauffeur willen worden’
Door een steeds krapper wordende arbeidsmarkt, hebben veel vervoerders moeite om personeel te vinden. Dat stelt GOED Arbeidsmarkt Intermediair. Volgens de dienstverlener staan teveel doelgroepen echter nog steeds, onnodig, aan de kant. Met twee opnieuw vormgegeven websites hoopt de dienstverlener deze doelgroepen te bereiken. “Wij zijn er voor de mensen die taxichauffeur willen worden.” Hoewel… Lees verder ›
Traksi aanwezig op Taxi Expo ’22: “Ben jij al Traksi?”
Over iets minder dan drie weken vindt Taxi Expo ’22 plaats. Op 6 oktober komen in Houten alle partijen binnen de taxibranche bij elkaar. Er is dan ook veel te beleven. Zo is er een congres, inspirerende workshops en een vakbeurs. TRAKSI is een van de exposanten die op de beursvloer te vinden is. Tijdens een… Lees verder ›
Taxicoöperatie Grid neemt het op voor de kleine zelfstandige taxiondernemer
Tijdens Taxi Expo ’22 vindt ook de uitreiking van de Taxi Innovatieprijs plaats. Deze prijs is in het leven geroepen om bedrijven te stimuleren te blijven innoveren. Taxicoöperatie Grid is een van de vijf genomineerden die kans maakt op deze felbegeerde prijs. Eigenaren Dave Theunissen en Ad van Tulder leggen in een uitgebreid interview uit wat Grid inhoudt… Lees verder ›