Expo Houten

‘Aanbesteding een jaar doorschuiven mag niet zomaar’

Doorgaan, aanpassen of uitstellen: dat zijn de mogelijkheden voor vervoersaanbestedingen in coronatijd. Met welke juridische aspecten moet je dan als opdrachtgever rekening houden? Advocaat Jocelyne Tophoff vertelt daarover tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer op 8 oktober en licht voor TaxiPro vast een tipje van de sluier op.
Opdrachtgevers die voor een nieuwe aanbesteding van hun contractvervoer staan, hebben een serieuze afweging te maken. Gaan ze ‘gewoon’ door of passen ze de procedure aan? Of kiezen ze ervoor de bestaande contracten te verlengen en de nieuwe aanbesteding zo een jaar uit te stellen? Voor advies op dat vlak kunnen ze terecht bij Victor Advocaten, een kantoor dat zich onder meer bezighoudt met advisering van aanbestedende diensten. Dat gebeurt vooral in het sociale domein, waardoor ook doelgroepenvervoer tot het werkveld behoort.

Onzekerheid door corona

“De voornaamste afweging die opdrachtgevers moeten maken, is die van de ontwikkeling van het volume”, legt advocaat Jocelyne Tophoff uit. “Op zit moment kun je daar eigenlijk nog niets zinnigs over zeggen. En als je dan wilt innoveren om het vervoer beter in de krappe financiële jas wil laten passen, dan komt dat ook niet uit de verf. Want alle doelen en eisen die je op dat gebied stelt, kun je niet verwezenlijken als het vervoer stilligt. Maar ook de implementatie is heel lastig in te richten met al die onzekerheid door corona, en dat maakt deze tijd een ontzettend lastige om vervoer aan te besteden.”

Een contract dat eigenlijk afgelopen is verlengen en de aanbesteding een jaar doorschuiven, dat mag niet zomaar. En het is ook niet per se in het belang van de markt, stelt Tophoff. “Zo’n kortdurende verlenging of overbruggingscontract moet wel te rechtvaardigen zijn met een situatie van overmacht. En het hangt ook van het contract af wat er mogelijk is. Soms is het toegestaan, soms ook niet en in weer andere gevallen het gewoon niet zo zinnig om zo’n pauze in te lassen.”

Beleid maak je samen

Nu zo’n beslissing nemen is dus al best lastig. Hoe kun je dan nóg verder vooruit kijken? Tophoff onderstreept dat beleid wat haar betreft wordt gemaakt door opdrachtgevers en opdrachtnemers samen. “Zij moeten samen bedenken hoe het vervoer efficiënter kan worden georganiseerd en hoe de kwaliteit van de inkoop en inkoopdocumenten kan worden verbeterd. De huidige situatie biedt juist de kans om gezamenlijk die blik op de toekomst te werpen.”

Jocelyne Tophoff zal tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer 2020 meer over het voorgaande vertellen. Ze schuift ook aan bij de afsluitende rondetafeldiscussie. Deelname aan het congres kan fysiek in Expo Houten, maar de bijeenkomst is ook volledig als webinar te volgen.

Meer nieuws

Elektrische lagevloerbussen Tribus maken debuut op Taxi Expo

Taxi Expo ’21 staat voor Tribus in het teken van een bijzondere productlancering. Op donderdag 16 september wordt namelijk de e-Civitas lijn geïntroduceerd. In Expo Houten zijn alle twee de elektrische lagevloersbussen te bezichtigen. De productlijn bestaat uit twee elektrische lagevloerbussen, waarvan één in het M1 segment tot 8 personen en één in het M2… Lees verder ›

Video: de volledig elektrische 9-persoonsbus van Toyota

Toyota heeft een volledig elektrische 9-persoonsbus op de markt gebracht: de Proace Shuttle. Deze taxibus is ontwikkeld op basis van de behoeften van taxiondernemers. TaxiPro testte het voertuig eerder dit jaar uit.

Kia presenteert elektrische EV6 op Taxi Expo ’21

Als primeur op Taxi Expo ’21 presenteert Kia Nederland de Kia EV6. Deze vijfzits crossover is de eerste Kia op het geavanceerde Electric-Global Modular Platform (E-GMP) en een echte gamechanger. Met een accucapaciteit van 58 of 77,4 kWh kan er op één lading tot maar liefst 528 kilometer gereden worden (volgens WLTP). De intelligente 800V-techniek… Lees verder ›