De mogelijkheden en beperkingen van TTO’s en taxiverordeningen

Steeds meer gemeenten kiezen voor aanvullende regulering van de eigen opstapmarkt. Dat doen ze door middel van een taxiverordening of systeem met Toegelaten Taxi Organisaties, maar elke gemeente doet dat weer op zijn eigen manier. Soms worden er zelfs maatregelen genomen die in strijd zijn met de Wet Personenvervoer. Hein Maas is beleidsadviseur gemeentelijk taxibeleid en hij legt op 12 oktober tijdens Taxi Expo uit hoe de vork in de steel zit als het om TTO’s en taxiverordeningen gaat. Wat hem betreft werken gemeenten meer samen om uniformiteit te verkrijgen in de oplossingen, uiteraard met ruimte voor lokaal maatwerk. 

Maas zal eerst uitleggen hoe de mogelijkheid om een TTO-systeem of een taxiverordening te implementeren is ontstaan en hoe dit alles wettelijk is geregeld. Zo zijn er slechts zeven gemeenten die voor het TTO-model mogen kiezen. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag deden dat eerder al en sinds kort wordt deze werkwijze ook in Eindhoven toegepast. In onder meer Utrecht en Den Bosch wordt met een verordening en bijbehorend taxikeurmerk gewerkt, en ook andere steden denken hier over na.

Niet geheel conform de wet

“Als adviseur van gemeentes ben ik dicht bij deze ontwikkelingen betrokken”, legt Maas uit. Zo is hij momenteel op interimbasis programmamanager Taxi bij de gemeente Amsterdam en ambtelijk secretaris van de Stichting Bossche Kwaliteitstaxi. “Ik kan daarom tijdens mijn workshop ingaan op de wettelijke achtergronden, totstandkoming en voorbeelden van zowel TTO’s als verordeningen, maar ook waar er wordt verkend en geëxperimenteerd binnen de wettelijke mogelijkheden.”

Maas zal zijn workshop aangrijpen om misverstanden weg te nemen over wat nu wel en niet mag. Gemeenten hebben wettelijk gezien opties om de kwaliteit van hun opstapmarkt te verbeteren, maar zij kiezen ook regelmatig voor oplossingen die niet helemaal conform de wet zijn. “Soms gebeurt dat bijvoorbeeld met een verkeersbesluit. Of ze zetten gewoon een bord neer om te bereiken wat ze willen. Dat is weliswaar in de geest van de wet, maar het is wettelijk niet toegestaan.”

Veel onduidelijkheid onder chauffeurs

Bovendien is de ene TTO de andere niet. “In Rotterdam en Den Haag wordt gewerkt met stichtingen, terwijl er in Amsterdam niets tussen de gemeente en de TTO’s zit. Niet elk TTO-systeem is hetzelfde ingericht, en dat geldt ook voor de verordeningen. Niet elke gemeente mag voor TTO kiezen, daar is blijkbaar nog veel onduidelijkheid over onder chauffeurs. En het is ook niet toegestaan om een capaciteitsbeleid te voeren, bijvoorbeeld door een maximum aantal keurmerken of vergunningen af te geven. Dergelijke misvattingen zal ik eveneens bespreken in mijn workshop”, aldus Maas.

Tijdens Taxi Expo 2017 staan maar liefst twaalf verschillende workshops op het programma. Alle beursbezoekers kunnen deze bijwonen. Bekijk het hele programma en meld je aan voor deelname. Daarbij kun je meteen aangeven welke workshops je allemaal wilt bijwonen. Taxi Expo 2017 vindt plaats op donderdag 12 oktober in Expo Houten. Meld je nu aan voor deelname en kies meteen de workshops die jij wilt bijwonen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

morenews

Exclusieve aanbiedingen met SumUp

Ontvang exclusieve SumUp-aanbiedingen op de Taxi Expo – de toekomst van de taxibranche Op zoek naar kaartbetalingen met ongelooflijk lage tarieven? Bezoek dan SumUp op stand 13.301 tijdens de Taxi Expo op 13 en 14 november. Meld je tijdens de beurs aan en profiteer van een verlaagd tarief voor kaartbetalingen: slechts 0,89% op alle Nederlandse… Lees verder ›

Deze modellen van Fiat, Lotus en Ford ontdekt u op de Hedin stand

Fiat e-Ducato Op zoek naar een rolstoelbus met een WLTP-actieradius van meer dan 400 km die te besturen is met een B-rijbewijs? Hedin Automotive heeft de perfecte oplossing op hun stand: de vernieuwde Fiat e-Ducato L3H2 met een batterijcapaciteit van 110 kWh en een indrukwekkende WLTP-actieradius van 420 km. Dit model is beschikbaar in twee… Lees verder ›

GOED Arbeidsmarkt Intermediair: ‘Wij zijn er voor bedrijven die taxichauffeurs zoeken én voor mensen die graag taxichauffeur willen worden’

Door een steeds krapper wordende arbeidsmarkt, hebben veel vervoerders moeite om personeel te vinden. Dat stelt GOED Arbeidsmarkt Intermediair. Volgens de dienstverlener staan teveel doelgroepen echter nog steeds, onnodig, aan de kant. Met twee opnieuw vormgegeven websites hoopt de dienstverlener deze doelgroepen te bereiken. “Wij zijn er voor de mensen die taxichauffeur willen worden.” Hoewel… Lees verder ›