Chat with us, powered by LiveChat
Expo Houten

TX-Keur wil vervoerders adviseren en coachen inzake kwaliteit

TX-Keur heeft niet als doel om zoveel mogelijk keurmerkhouders in het doelgroepenvervoer te hebben, maar wil vooral helpen om de kwaliteit in de sector te verbeteren. Dat gebeurt onder meer door taxibedrijven op dat vlak actief te adviseren en ondersteunen. Reinout Böggemann, voorzitter van Stichting TX-Keur, vertelt hier meer over tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer op donderdag 11 oktober in Expo Houten. Hij stelt dat het verbeteren van de kwaliteit en ritbeleving de sleutel tot succesvol ondernemen is.

In 2004 werd TX-Keur opgericht. Sindsdien zijn steeds meer taxiondernemers er de waarde van gaan inzien en binnen het contractvervoer is TX uitgegroeid tot een gevestigd keurmerk. In dat doelgroepenvervoer hebben vervoerders met verschillende uitdagingen te maken. Zo moeten de vaak kwetsbare doelgroepen veilig en kwalitatief van A naar B worden gebracht. Tegelijkertijd is er veel concurrentie op de aanbestedingsmarkt en worden taxiondernemers gedwongen een scherpe prijs neer te leggen. TX-Keur geeft aan op beide punten te kunnen helpen: door toe te zien op de kwaliteit en doornopdrachtgevers in het aanbestedingstraject te ontzorgen.

“Opdrachtgevers weten dat ondernemers met het TX-Keurmerk voldoen aan vaste kwaliteitseisen en hier ook op worden gecontroleerd”, legt Reinout Böggemann uit. “Het keurmerk onderscheidt zich op dit gebied van andere keurmerken omdat het niet om een eenmalige toetsing gaat, maar om jaarlijkse inspecties en onaangekondigde controles. Het controleapparaat is groot, professioneel en betrouwbaar.”

Kennis delen

Het voeren van het TX-Keurmerk brengt voordelen met zich mee voor ondernemers in de aanbesteding, maar de toegevoegde waarde van het keurmerk gaat verder. Taxiondernemers ontvangen ook concreet advies en ondersteuning om de kwaliteit van het vervoer verder te verhogen. Dit doet TX-Keur door het opstellen van kwaliteitsnormen, onaangekondigde bedrijfscontroles en eindpuntcontroles.

“We dagen ondernemers uit om de lat hoog te houden en wij coachen hen om de juiste kwaliteit te bereiken. Wij zijn sparringpartner op het gebied van kwaliteit voor alle partijen in de keten. Zo zijn wij altijd aanwezig op opleidingsdagen en formuleren wij leerdoelen waar de opleiding volgens TX-Keur aan zou moeten voldoen. Als wij tijdens controles iets constateren wat niet in onze reglementen past, kijken we altijd naar wat de beweegredenen waren om het anders te doen. Samen met de ondernemer maken we afspraken hoe en op welke termijn hij wel aan de regels kan voldoen en op welke manier wij daarbij kunnen ondersteunen. Op deze manier geven we ondernemers tijd om te herstellen”, aldus Böggemann.

Tweerichtingsverkeer

“Op dit moment merken we dat we voor veel opdrachtgevers en ondernemers een gegeven zijn. Het doel van TX-Keur is niet om zoveel mogelijk keurmerkhouders te hebben, maar om de de sector naar een hoger niveau te tillen”, legt Böggemann uit. “Het Nationaal Congres Contractvervoer biedt een mooie kans om te horen hoe wij ondernemers en opdrachtgevers daarbij kunnen helpen. Wij willen een gesprekspartner zijn voor zowel ondernemers als opdrachtgevers, want hoewel iedereen het eens is over het belang van kwaliteit, is het vooral belangrijk om hier continu mee bezig te zijn en verbetering na te streven.”

Reinout Böggemann verzorgt één van de in totaal acht parallel-sessies tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer 2018. Naast het plenaire gedeelte kunnen congresbezoekers twee van deze sessies bijwonen. Bekijk het complete programma en meld u vervolgens aan voor deelname, want het congres vindt al over minder dan drie weken plaats.

Meer nieuws

Doelgroepenvervoer als aanjager van elektrisch rijden

Doelgroepenvervoer met elektrische voertuigen wordt door veel vervoerders als een enorme uitdaging gezien. Vooral de beschikbaarheid van (rolstoel)busjes is nog erg beperkt. Maar Edvard Hendriksen draait het om: hij denkt juist dat een integrale aanpak ervoor zorgt dat het doelgroepenvervoer een aanjager kan zijn voor elektrisch rijden. In dit blog zet de mede-oprichter van Taxi… Lees verder ›

Taxi Innovatie Prijs 2019 geopend voor aanmeldingen

Innovatieve producten en diensten voor de taxisector kunnen vanaf nu meedingen naar de Taxi Innovatie Prijs 2019. De lezers van TaxiPro kunnen eind september op hun favorieten stemmen. Vervolgens wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens het netwerkdiner na afloop van Taxi Expo 2019. De Taxi Innovatie Prijs wordt in 2019 voor het derde jaar op rij… Lees verder ›

Den Haag stimuleert vraag en aanbod uitstootvrije taxi’s

De gemeente Den Haag werkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad. Ook de taxisector moet daar een bijdrage aan leveren door geleidelijk uitstootvrij te gaan rijden. Daarbij wordt zowel aan het aanbod van als de vraag naar emissievrij taxivervoer gewerkt.  In 2030 wil de gemeente Den Haag voldoen aan de richtlijnen voor… Lees verder ›