Chat with us, powered by LiveChat
Expo Houten

Nieuwe tool geeft indicatie reële prijs doelgroepenvervoer

Om de negatieve prijsspiraal in het doelgroepenvervoer te doorbreken, is het belangrijk dat opdrachtgevers weten wat een reële prijs voor dat vervoer is. Maar hoe bereken je die prijs? De kostenberekeningstool van CROW kan daar mee helpen. Carola Prins van CROW geeft uitleg over deze tool tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer, op donderdag 11 oktober in Houten.

Er is een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) aangenomen waarin staat dat opdrachtgevers een reële prijs zouden moeten rekenen voor doelgroepenvervoer. Anders bestaat het risico op inschrijvingen tegen of onder de kostprijs en een vervoerder die gedurende de opdracht in de problemen komt- met gevolgen voor alle betrokkenen. De tool voor kostenberekening van CROW is ontstaan vanuit de wens om realistische prijzen voor het vervoer te kunnen berekenen. Het ministerie van Volksgezondheid, dat de AMvB uitvaardigde, subsidieert de ontwikkeling ervan.

Verstand van doelgroepenvervoer

De tool komt aan het einde van dit jaar op de markt. Tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer zal Carola Prins laten zien hoe het instrument in grote lijnen werkt. “Vooropgesteld: je moet wel verstand van doelgroepenvervoer hebben, anders heeft het geen zin om met de tool aan de slag te gaan. Vervolgens kun je met bepaalde basisgegevens over het huidige vervoer een prognose maken voor de komende aanbestedingen. Dat kan zowel voor vraagafhankelijk als routegebonden vervoer.”

Gegevens die moeten worden ingevoerd zijn onder meer het aantal mensen dat van vervoer gebruikmaakt en de gemiddelde ritafstand, maar ook binnen welke uren het vervoer beschikbaar moet zijn. De tool kan dan bijvoorbeeld ook berekenen hoeveel telefonisten en planners er nodig zijn om dat vervoer aan te kunnen bieden.

Niet verplicht

“Uiteindelijk rolt er een indicatie van de kosten uit. Wij mogen geen invloed uitoefenen op de markt en gaan dus niet bepalen de prijs voor het vervoer in een bepaalde aanbesteding bepalen. Het gebruik van de tool is ook niet verplicht. De opdrachtgever bepaalt zelf of de tool wordt aangeschaft en gebruikt. Als dat het geval is, dan geeft de tool een indicatie voor een reële prijs voor doelgroepenvervoer.”

Tijdens haar parallel-sessie op het Nationaal Congres Contractvervoer zal Carola Prins vertellen over de totstandkoming van de kostenberekingstool. Ook geeft Prins een sneak preview van de tool zelf. Dit is één van de in totaal acht parallel-sessies die het congres telt. Bekijk hier het volledige programma en meld u vervolgens aan voor deelname.

Meer nieuws

Afschaffing van de BPM-teruggave per 2020: taxibranche moet anticiperen

Per 1 januari 2020 is de afschaffing van de BPM-teruggave voor taxivervoer een feit. Voortaan is alleen nog BPM-voordeel te behalen als een taxi groen is. Taxivervoerders zien de nieuwe regeling met lede ogen aan. Snel handelen – aankopen naar voren halen én sneller afschrijven – lijkt voor veel taxivervoerders de beste remedie. Het hangt… Lees verder ›

Den Haag stimuleert vraag en aanbod uitstootvrije taxi’s

De gemeente Den Haag werkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad. Ook de taxisector moet daar een bijdrage aan leveren door geleidelijk uitstootvrij te gaan rijden. Daarbij wordt zowel aan het aanbod van als de vraag naar emissievrij taxivervoer gewerkt.  In 2030 wil de gemeente Den Haag voldoen aan de richtlijnen voor… Lees verder ›

Sociaal Fonds Taxi start project duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid houdt in dat werknemers op een gezonde en prettige manier werken en aan het werk kunnen blijven. Sociaal Fonds Taxi start na de zomervakantie een project om werkgevers en werknemers op dit gebied vooruit te helpen. Annemarie Ebbendorf van Sociaal Fonds Taxi (SFT) geeft aan dat dit eigenlijk in alle bedrijfstakken een steeds… Lees verder ›