CNV: ‘Taxi-cao moet nu écht beter om vakmensen te behouden’ 

Flexwerkers in de taxibranche hebben de zwaarste klappen gehad tijdens de coronacrisis. Ze werden snel ontslagen en keren nu ze weer nodig zijn niet terug, aldus Agostino di Giacomo Russo van vakbond CNV. Hij wijst de gebrekkige cao Taxivervoer aan als oorzaak van deze situatie.
In een terugblik op de afgelopen anderhalf jaar vertelt de vakbondsbestuurder dat het snelle ontslag van de vele flexwerkers hem erg is bijgebleven. Zij zijn vaak werk gaan zoeken in andere sectoren. Hierdoor is het probleem dat volgens hem al langer speelde nog duidelijker geworden: de taxibranche staat niet bij iedereen bekend als een aantrekkelijke branche om in te werken.

“De lonen zijn niet zo hoog en vaak is het binnen bedrijven slecht geregeld met roosters. Je hoort over het algemeen kort van tevoren wanneer je moet werken en soms krijg je overdag flinke onderbrekingen in je werktijd. Daarbij worden er soms – hoewel dat niet mag – correcties gedaan op gewerkte uren door werkgevers.” Corona heeft de gevolgen hiervan volgens hem vergroot. “Ik kan me voorstellen dat mensen niet terugkeren als in een andere branche zijn gaan werken waar deze zaken beter geregeld zijn.”

Om de branche weer aantrekkelijk te maken zou de cao volgens Di Giacomo Russo allereerst op meerdere vlakken verbeterd moeten worden. De onderhandelingen tussen CNV, FNV en brancheorganisatie KNV hierover zijn momenteel in volle gang. “CNV zet hierbij in op een betere beloning, duidelijke afspraken over roosters en  verloonde tijd. Het moet duidelijk zijn hoe het zit met werktijden en welke uren je als chauffeur uitbetaald krijgt.”

Druk op roosters verminderen

Verder wil CNV dat de cao op het gebied van scholing, ontwikkeling en loopbaanplanning steviger wordt. Op die manier wordt er volgens de vakbondsbestuurder een aantrekkelijker pakket aan arbeidsvoorwaarden gecreëerd. Uiteindelijk kan dit positieve gevolgen hebben voor werkgevers die nu moeilijk aan taxichauffeurs komen en voor de chauffeurs die nog wel binnen een bedrijf werken. “De druk op de roosters die door tekorten is ontstaan kan hierdoor verminderen.”

Omdat veel van het contractvervoer structureel werk is, zouden verder flexibele contracten meer plaats moeten maken voor vaste contracten. “Als er kinderen naar school gebracht moeten worden met het leerlingenvervoer en ouderen met het Valysvervoer, zijn dit allemaal structurele ritten. Mensen zouden dit werk dan ook structureel moeten uitvoeren. Hierdoor ontstaan er voor hen ook veel meer zekerheid.”

Coronaprotocollen nog steeds nuttig

Veiligheid lijkt geen reden om niet terug te keren naar de branche. “Dit is naar mijn idee goed gewaarborgd met het sectorprotocol voor corona. Als je je daar als chauffeur aan houdt, kan je veilig je werk doen.” Toen vorig jaar de eerste protocollen werden ingevoerd, werd hier wel anders over gedacht. “Mensen waren toen nog heel bang en vonden de sectorprotocollen niet streng genoeg. Nu zijn er zelfs chauffeurs die vind dat het allemaal niet meer nodig is.”

De meeste chauffeurs zien volgens hem echter wel degelijk nog het nut in van de protocollen. “Zo’n taxi is een kleine ruimte en als je daar met een aantal mensen inzit, vinden chauffeurs het toch wel prettig om zich nog aan de protocollen te houden.” In september zal CNV samen met het KNV kijken hoe het hiermee verder moet. Di Giacomo Russo benadrukt dat zij dicht bij de adviezen van het OMT en de richtlijnen van het RIVM blijven. “Voordat er iets verandert, moet dit hier echt mee in lijn zijn.”

Niet alleen maar negatieve gevolgen

Tot slot wil de vakbondsbestuurder nog benadrukken dat de coronacrisis niet alleen negatieve gevolgen heeft gehad voor chauffeurs. Zo is het besef hoe belangrijk het werk is dat zij doen volgens hem door de pandemie gegroeid. “Bijvoorbeeld in het zorgvervoer, wat door is gegaan in coronatijd. Chauffeurs die deze ritten uitvoeren begrijpen nu beter dat hun vak van grote waarde is.” Hij hoopt dat met een verbeterde cao de nadruk meer op dit positieve aspect zal komen te liggen.

Agostino Di Giacomo Russo zal namens het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer op 16 september 2021 een analyse geven van de afgelopen twee jaar aanbestedingen. Hij geeft hierbij onder meer antwoord op de vraag wat de invloed is geweest van de coronacrisis op aanbestedingen. Aanmelden voor het Congres en de vakbeurs kan nu nog met een aantrekkelijke vroegboekkorting. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

morenews

Exclusieve aanbiedingen met SumUp

Ontvang exclusieve SumUp-aanbiedingen op de Taxi Expo – de toekomst van de taxibranche Op zoek naar kaartbetalingen met ongelooflijk lage tarieven? Bezoek dan SumUp op stand 13.301 tijdens de Taxi Expo op 13 en 14 november. Meld je tijdens de beurs aan en profiteer van een verlaagd tarief voor kaartbetalingen: slechts 0,89% op alle Nederlandse… Lees verder ›

Deze modellen van Fiat, Lotus en Ford ontdekt u op de Hedin stand

Fiat e-Ducato Op zoek naar een rolstoelbus met een WLTP-actieradius van meer dan 400 km die te besturen is met een B-rijbewijs? Hedin Automotive heeft de perfecte oplossing op hun stand: de vernieuwde Fiat e-Ducato L3H2 met een batterijcapaciteit van 110 kWh en een indrukwekkende WLTP-actieradius van 420 km. Dit model is beschikbaar in twee… Lees verder ›

GOED Arbeidsmarkt Intermediair: ‘Wij zijn er voor bedrijven die taxichauffeurs zoeken én voor mensen die graag taxichauffeur willen worden’

Door een steeds krapper wordende arbeidsmarkt, hebben veel vervoerders moeite om personeel te vinden. Dat stelt GOED Arbeidsmarkt Intermediair. Volgens de dienstverlener staan teveel doelgroepen echter nog steeds, onnodig, aan de kant. Met twee opnieuw vormgegeven websites hoopt de dienstverlener deze doelgroepen te bereiken. “Wij zijn er voor de mensen die taxichauffeur willen worden.” Hoewel… Lees verder ›