Lokale taxibedrijven favoriet bij wmo-cliënten Heerenveen

Wmo-cliënten in Heerenveen kiezen tegenwoordig zelf door welke van zeven taxibedrijven ze worden vervoerd. En die keuze valt vooral op de lokale taxibedrijven. De grotere bedrijven van elders die ook beschikbaar zijn, vervoeren in de praktijk nauwelijks wmo-pashouders in Heerenveen. Tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer 2017, op 12 oktober in Houten, zal wmo-regisseur Sjoukje van der Horst namens de gemeente Heerenveen het concept uitgebreid toelichten.

De gemeente Heerenveen heeft er dus voor gekozen om in het wmo-vervoer keuzevrijheid van de gebruikers een belangrijke plaats te geven. Dat is mede gebeurd omdat dit die keuzevrijheid ook wordt geboden in andere vormen van zorg waar de gemeente verantwoordelijk voor is. “Daarnaast stelden we ons voor het wmo-vervoer een aantal doelen: kostendekkend tarief, eigen bijdrage invoeren, de mogelijkheid voor lokale bedrijven en MKB’ers om in te schrijven en dus de keuze aan voor die vervoerder aan de gebruikers laten”, legt Van der Horst uit.

In de zoektocht naar een concept om die keuzevrijheid vorm te geven, koos Heerenveen voor het Zeeuws model, wat er op neerkomt dat alle aanbieders van in dit geval wmo-vervoer gewoon mogen meedoen. De inschrijfprocedure was dan ook betrekkelijk simpel en laagdrempelig. Geen communicatie- en implementatieplannen of bewijzen dat je in duurzame voertuigen rijdt, maar gewoon aantonen dat je voldoet aan de minimumeisen die in elke aanbesteding aan vervoersbedrijven worden gesteld. Verder geldt er een vast kilometertarief en worden er geen volume-afspraken gemaakt. “De vervoerders concurreren op kwaliteit en de gebruikers van het wmo-vervoer mogen tussen hen kiezen”, vat Van der Horst samen

Overgang van personeel

“Het Zeeuws model kent wel enkele nadelen, maar we kwamen tot de conclusie dat we die kunnen beheersen. Als je van één naar zeven vervoerders gaat, wordt de overgang van personeel bijvoorbeeld lastig. Maar daar hebben we goede afspraken over gemaakt met Sociaal Fonds Taxi. Door de versnippering van de vervoersstromen wisten we niet goed wat de gevolgen voor de uitvoeringskosten zouden zijn. Tegelijk konden we inschatten dat lang niet iedereen zou overstappen en dat de combinatiegraad redelijk gelijk zou blijven, waardoor de kosten met maximaal 20 procent zouden stijgen. En daar heeft het college van B&W mee ingestemd.”

In de nieuwe opzet draait het wmo-vervoer in Heerenveen nu een klein jaar. Mensen mochten voorafgaand aan de startdatum kiezen uit één van de vervoerders. En wat blijkt: zo heel veel is er niet veranderd. “Ongeveer 80 procent is bij Taxicentrale Witteveen gebleven, dat voorheen de enige wmo-vervoerder was. Daarnaast heeft circa 14 procent voor Taxi Koopmans gekozen, vooral mensen uit Jubbega en omgeving waar dat bedrijf gevestigd is. Taxicentrale Heerenveen heeft ongeveer veertig klanten, zo’n 5 procent van het totaal. Voor de grotere spelers van buitenaf gaat het om hooguit enkele klanten.”

Keuzemoment

Eén keer per jaar kunnen mensen in principe overstappen naar een andere vervoerder. Dat keuzemoment vindt binnenkort weer plaats. Tussentijds overstappen kan alleen bij grote bezwaren. “Dat is op 1.050 reizigers tot nu toe misschien vijf keer voorgekomen”, geeft Sjoukje van der Horst aan. “Dat is dus beperkt, maar de mogelijkheid wordt wel benut en dat zet de taxibedrijven ook weer op scherp. We zullen eerst altijd bemiddelen maar als men er echt niet uitkomt, kan er tussentijds van vervoerder worden gewisseld.”

Later dit jaar zal er uitgebreid worden geëvalueerd wat cliënten en vervoerders van de nieuwe opzet vinden. De ervaringen van de gecontracteerde taxibedrijven komen ook aan bod in de presentatie van Van der Horst op het Nationaal Congres Contractvervoer 2017. “Vooralsnog zijn de reacties vooral heel positief. Men is blij met de keuzevrijheid, maar er worden ook veel complimenten aan chauffeurs uitgedeeld”, aldus Van der Horst.

Het Nationaal Congres Contractvervoer 2017 vindt plaats op 12 oktober in Expo Houten. Lees meer over het programma en schrijf je nu in als deelnemer. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

morenews

GOED Arbeidsmarkt Intermediair: ‘Wij zijn er voor bedrijven die taxichauffeurs zoeken én voor mensen die graag taxichauffeur willen worden’

Door een steeds krapper wordende arbeidsmarkt, hebben veel vervoerders moeite om personeel te vinden. Dat stelt GOED Arbeidsmarkt Intermediair. Volgens de dienstverlener staan teveel doelgroepen echter nog steeds, onnodig, aan de kant. Met twee opnieuw vormgegeven websites hoopt de dienstverlener deze doelgroepen te bereiken. “Wij zijn er voor de mensen die taxichauffeur willen worden.” Hoewel… Lees verder ›

Traksi aanwezig op Taxi Expo ’22: “Ben jij al Traksi?”

Over iets minder dan drie weken vindt Taxi Expo ’22 plaats. Op 6 oktober komen in Houten alle partijen binnen de taxibranche bij elkaar. Er is dan ook veel te beleven. Zo is er een congres, inspirerende workshops en een vakbeurs. TRAKSI is een van de exposanten die op de beursvloer te vinden is. Tijdens een… Lees verder ›

Taxicoöperatie Grid neemt het op voor de kleine zelfstandige taxiondernemer

Tijdens Taxi Expo ’22 vindt ook de uitreiking van de Taxi Innovatieprijs plaats. Deze prijs is in het leven geroepen om bedrijven te stimuleren te blijven innoveren. Taxicoöperatie Grid is een van de vijf genomineerden die kans maakt op deze felbegeerde prijs. Eigenaren Dave Theunissen en Ad van Tulder leggen in een uitgebreid interview uit wat Grid inhoudt… Lees verder ›