‘Zorg voor juiste verwachtingen bij instromen nieuw doelgroepenvervoer’

Het bundelen van vervoersstromen is complex en uitdagend. In de regio Arnhem werd ervaring opgedaan met de instroom van jeugdhulp- en dagbestedingsvervoer in een regiecentrale die toen nog maar kort bestond. De belangrijkste lessen die daar werden geleerd: zorg voor een vooraf uitgewerkt beleid én voor realistische verwachtingen.

De regiecentrale van vervoersysteem Avan stuurde vanaf de start in september 2016 het wmo- en leerlingenvervoer aan. Het was al de bedoeling om het vervoer in het kader van dagbesteding en jeugdhulp per 1 januari 2017 te laten instromen. “In de eerste maanden van Avan lag de focus vooral op de moeizame start. Toen het moment naderde om ook de andere vervoersstromen toe te voegen, was er eigenlijk nog niets geregeld”, legt Wytze Schouten uit. Hij werkte destijds voor de gemeente Arnhem en is tegenwoordig werkzaam voor Forseti.

Verzamelen en vastleggen

Daarom werd gekozen voor uitstel tot 1 augustus 2017. Dat bood ruimte om zeer gedetailleerd in kaart te brengen wie de cliënten waren en aan welk vervoer zij behoefte hadden, maar ook of Avan wel in staat zou zijn om dat te leveren. “Naast het verzamelen en vastleggen van al die informatie, wat we zeer intensief hebben gedaan, hebben we ook veel tijd gestoken in het voorlichten van alle betrokken partijen over de veranderingen.”

Schouten geeft aan dat het hele traject vrij ingewikkeld was. Er was ook een politiek risico, want na de problemen van een jaar eerder mocht het met het vervoer van andere kwetsbare doelgroepen niet ook misgaan. De start op 1 augustus verliep soepel, al kwamen er later wel complicaties aan de oppervlakte die opgelost moesten worden. Hoewel het een uitdagend en complex proces was, zal Schouten tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer 2019 samen met Esther Vaessen van de gemeente Arnhem betogen waarom deze aanpak werkt.

Vooraf al duidelijk beleid

“Als je het goed inregelt, kun je dit vervoer als regio veel efficiënter inkopen dan al die losse zorgaanbieders” weet Vaessen. “Dus de netto kosten per cliënt dalen en je hebt ook nog eens minder voertuigen, minder verkeer en minder uitstoot.” Schouten geeft aan dat het belangrijk is om de juiste verwachtingen te hebben over wat je met het bundelen van vervoersstromen wilt bereiken. En er moet vooraf al een duidelijk beleid zijn, in zekere zin zoals dat bij leerlingenvervoer standaard het geval is.

“Wij kwamen er pas laat achter dat er voor dit jeugdwet- en dagbestedingsvervoer eigenlijk helemaal geen beleid was, omdat we het overnamen van de zorginstellingen. Je moet vooraf beleidsregels opstellen over wanneer welk vervoer wordt toegekend. Een andere les is om in de zorginkoop het een en ander te regelen over vervoer. Anders gaan de kosten juist eerst fors omhoog, zoals bij ons. Het kost tijd en aandacht om de puzzel van laten instromen van nieuwe vervoersstromen goed te leggen.”

Meld je aan voor Congres Contractvervoer 2019

Meer nieuws

GOED Arbeidsmarkt Intermediair: ‘Wij zijn er voor bedrijven die taxichauffeurs zoeken én voor mensen die graag taxichauffeur willen worden’

Door een steeds krapper wordende arbeidsmarkt, hebben veel vervoerders moeite om personeel te vinden. Dat stelt GOED Arbeidsmarkt Intermediair. Volgens de dienstverlener staan teveel doelgroepen echter nog steeds, onnodig, aan de kant. Met twee opnieuw vormgegeven websites hoopt de dienstverlener deze doelgroepen te bereiken. “Wij zijn er voor de mensen die taxichauffeur willen worden.” Hoewel… Lees verder ›

Traksi aanwezig op Taxi Expo ’22: “Ben jij al Traksi?”

Over iets minder dan drie weken vindt Taxi Expo ’22 plaats. Op 6 oktober komen in Houten alle partijen binnen de taxibranche bij elkaar. Er is dan ook veel te beleven. Zo is er een congres, inspirerende workshops en een vakbeurs. TRAKSI is een van de exposanten die op de beursvloer te vinden is. Tijdens een… Lees verder ›

Taxicoöperatie Grid neemt het op voor de kleine zelfstandige taxiondernemer

Tijdens Taxi Expo ’22 vindt ook de uitreiking van de Taxi Innovatieprijs plaats. Deze prijs is in het leven geroepen om bedrijven te stimuleren te blijven innoveren. Taxicoöperatie Grid is een van de vijf genomineerden die kans maakt op deze felbegeerde prijs. Eigenaren Dave Theunissen en Ad van Tulder leggen in een uitgebreid interview uit wat Grid inhoudt… Lees verder ›